Kozarčeva 22, 10000 Zagreb, Hrvatska/Croatia   |   e-mail: hps@hps.hr   |   tel: 01/4823-624, tel/fax: 01/4824-142

Mladi hrvatski planinari na Festivalu mladih planinara BMU u Makedoniji

ponedjeljak, 09.07.2018.

Festival mladih planinara Balkanske planinarske unije, održan je krajem lipnja ove godine u Makedoniji. Cilj festivala je međusobno druženje, planinarenje, izmjena informacija o radu s mladima, predstavljanje različitih programa te način funkcioniranja kampova i komisija za mlade. Mladi iz Hrvatske po prvi su put sudjelovali na ovom festivalu. Rad s mladima u Hrvatskoj vodi Radna skupina za djecu i mlade u okviru Komisije za školovanje HPS-a. Kao predstavnici Hrvatske u Makedoniju su se upitili Kristina Jurčić iz PD-a Planinorci Zagreb, Kristijan Klenovar iz HPD-a Željezničar te Iva Mrazović iz HPD-a Gradina Konjščina.

Osim domaćina iz Makedonije, na festivalu su sudjelovali mladi iz Slovenije i Hrvatske, dok se ostale članice BMU-a nisu odazvale pozivu. Upravo zbog malog broja sudionika nije bilo problema u komunikaciji te se lako pronašao zajednički jezik. Zbog lošeg vremena, kiše od tri dana, dio programa festivala bio je izmijenjen.

26.06. U 5:30h krenuli smo sa parkirališta King Crossa Jankomir. Kombijem PZS-a su nas pokupile drage susjede iz Slovenije. Vedrog duha, melodičnog glasa i vesele naravi, Barbara, Katja i Katarina učinile su put od 10 sati vožnje vrlo kratkim. Oko 15h stigli smo u Skopje, glavni grad Makedonije. Domaćini su nas dočekali širokih ruku te smo se vrlo brzo osjećali dobrodošlima. Poslije srdačnog dočeka i upoznavanja krenuli smo u brzinsko razgledavanje Skopja. Nakon Skopja otišli smo 15km jugozapadno u Kanjon Matka. Kanjon Matka znači maternica, ženski spolni organ, u prenesenom značenju u njemu se sve rađa, prirodni i životinjski svijet. Nakon smještaja u hotelu, večere koja tradicionalno započinje raznim salatama, iscrpljeni vrlo brzo smo usnuli.

Slika.27.06. Buđenje u Kanjonu Matka je nešto izvanredno. Pogled kroz prozor sobe na kanjon. Očarava. Teško je opisati, to mjesto se jednostavno mora vidjeti i doživjeti. U 9h bio je doručak. Zbog lošeg vremena i skliskog terena odgođeno je penjanje do manastira, te smo kao alternativu uzeli šetnjicu po stazi uz stijenu kanjona. Ta staza je nekadašnji put svile. Njome su putovali razni karavani sa svilom, začinima, zlatom sa jugoistoka prema sjeveroistoku i jugozapadu. Iznenađenje dana je bila vožnja malim metalnim čamcem po kiši. Unatoč tome što smo bili mokri do kože, bilo je veoma uzbudljivo i super smo se proveli. Usput smo pogledali špilju Vrelo, koja je dom velikom broju šišmiša. Zatim je slijedilo druženje, pjesma i smijeh oko logorske vatre. Oko 14h vratili smo se, spakirali stvari, ručali i krenuli u Resen. Na putu do Resena, posjetili smo Arheološki drevni grad Stobi. On je smješten 80km od Skopja. Stobi je najveći Rimski grad pronađen u sjevernom djelu Makedonije, smješten na križanju Crne rijeke i rijeke Vardar. Bio je značajno mjesto u periodu od 3 stoljeća pr. Kr. do 6. stoljeća. U nastavku putovanja, posjetili smo dio Demir Kapije. Demir Kapija je grad, čije ime u prijevodu znači željezna vrata. Demir Kapija je jedno od najboljih mjesta u Makedoniji za penjanje. Ima više od 120 penjačkih ruta, različitih kategorija. U 21:30 stigli smo u hotel u Resenu, tu ćemo biti smješteni do kraja našeg festivala. Uslijedila je večera i nastavak druženja.

Slika.

28.06. Danas je na redu Ohrid. Nakon doručka smo krenuli. Ohrid je predivan grad prepun povijesnih građevina. On ima 365 crkava, za svaki dan u godini po jednu. Posjetili smo stari grad Ohrid, Samuilovu tvrđavu, Crkvu Sv. Klementa. Prošetali smo uz obalu prostranog Ohridskog jezera. Malo ulovljenog slobodnog vremena iskoristili smo za kupnju suvenira. Uz veliku sreću pronašli smo se uz radnju obitelji Filev. Vješti i spremni kratko su nam prezentirali tajnu pravljenja Ohridskih bisera, te smo vrlo zadovoljno pokupovali predivne poklone. Posebnu čar Ohridu daje i tržnica, pristupačnih prodavača i povoljnih proizvoda. Potom smo posjetili Plažu kosti. Tu nas je zatekla obilna kiša. Plaža kostiju je muzej na vodi, koji je autentična rekonstrukcija dijela naselja koja seže još iz 1200. do 700. godina pr. Kr. Nalazi se 16km južno od grada Ohrida. Posjetili smo i manastir Svetog Nauma. On je bio suradnik Sv. Klementa. Oboje su bili učenici Sv. Ćilira i Metoda. Slijedio je povratak u Resen.

29.06. Vrijeme se popravilo. Tračci sunca očitavali su se kroz prozor hotelske sobe. Nakon doručka krenuli smo planinariti. S velikim veseljem obukli smo planinarsku odjeću i navukli gojzerice, ali i upakirali kabanice u naprtnjače. Krenuli smo u osvajanje vrha Pelistera. On je visok 2 601mnv, a nalazi se u NP Pelister. NP Pelister ima mnogo izvora pitke vode. Poznat je po Moliki. To je endemična vrsta bora koja se razlikuje od bora po broju iglica u jednom rukavcu. Molika ima 5 iglica po jednom rukavcu dok običan bor ima 2 iglice. Krenuli smo sa parkirališta smještenog na 1300mnv. Popeli smo se do visine od 1900mnv do skupa kamena koji se zovu Kunina stijena. Dalje nismo mogli nastaviti zbog pogoršanja vremena te smo se vratili i nastavili obilazak nacionalnog parka. Nakon šetnje posjetili smo antički grad Heraclea Lyncestis. Arheološko nalazište Heraclea ima više slojeva, koji su građeni jedan nad drugim. Najstarije naselje je iz kasnog brončanog odnosno starijeg željeznog doba. Također smo i na kratko posjetili Bitolu. Po povratku u hotel, nakon večere, Barbara, Katja i Katarina naučile su nas banse. Bans je igra kroz pjevanje i pokret. Koriste ih razna planinarska društva za zagrijavanje i zbližavanje članova. Mnogi od nas smo se prvi puta susreli s njima. Ostali smo oduševljeni te smo ih rado ponavljali. Nakon toga veseli domaćini naučili su nas nekoliko tradicionalnih makedonskih kola.

Slika.30.06. Jutro je obećavajuće. Sunce iza svakog ugla. Krećemo uspon na vrh Magaro 2255mnv. On se nalazi u NP Galičica. Krećemo sa visine od 1600mnv. Priroda je predivna, mnogo raznovrsnih biljaka. Na putu do vrha otvorili su se prekrasni pogledi prema Ohridskom i Prespanskom jezeru. Nakon dva sata hodanja stižemo na vrh. Konačno je osvojen prvi vrh u Makedoniji. Slijedi odmor na vrhu. Veseli i raspjevani vraćamo se nazad. Svi zajedno naučili smo himnu slovenske mladinske komisije Greva pod objem gora. Sljedeća postaja je plaža. Četvero hrabrih zasluženo je rashladilo tijela u Prespanskom jezeru. Voda je bila odlična, ali hrabre kupaće je zasmetala visoka trava u jezeru te se nisu dugo zadržavali. Nakon kupanja odigrali smo odbojku na pijesku. Dolaskom u hotel smo večerali. Poslije večere stigao je red na seminare. Bilo je vrlo ugodno i zanimljivo. Prvo su domaćini prezentirali svoj rad sa mladima, kampove, aktivnosti. Nakon njih su djevojke iz slovenije prezentirale. Obje prezentacije su bile veoma poučne. Kristina je također prezentirala o našoj školi na Velebitu, i pustila kratak film. Svima se je svidjelo i bilo je mnogo pokrenutih diskusija. Pričali smo do ranih jutarnjih sati.

Slika.01.07. Rano smo ustali i spremili se. Pošto je put dug odlučili smo ranije krenuti. U Skopje smo stigli u 12 sati. Te nakon ugodnog pozdrava bilo je vrijeme za rastanak. Još smo jednom u centru Skopja otplesali Bansi te smo se radosna duha i punog srca uputili kući. Put kući je prošao dobro. U Zagreb smo stigli u 21:30h.

Festival je bio divan iako je vrijeme bilo loše. Upoznali smo predivne ljude za cijeli život. Makedonija je lijepa zemlja koju vrijedi posjetiti i turistički, ali i planinarski.

Bila nam je iznimna čast i zadovoljstvo predstavljati Hrvatsku.

(Iva Mrazović, HPD Gradina Konjščina)

Slika.

50. obljetnica izgradnje kuće na Bijelim stijenama

50. obljetnica izgradnje kuće na Bijelim stijenama (01.07.2018.)

HPD Kapela s ponosom i radošću sve planinarke i planinare poziva na proslavu 50. obljetnice izgradnje kuće na Bijelim stijenama, koja će se s početkom u 13 sati održati na Bijelim stijenama 8. srpnja 2018.

Iz tiska izašla knjiga „Nebo puno Himalaje“

Iz tiska izašla knjiga „Nebo puno Himalaje“ (28.06.2018.)

Knjigom putopisnih eseja Nebo puno Himalaje Darko Berljak zaključio je trilogiju inspiriranu svojim dugogodišnjim odlascima u Nepal i Tibet, započetu Dodirima neba i nastavljenu Ključevima neba.

Održani Dani hrvatskih planinara

Održani Dani hrvatskih planinara (26.06.2018.)

Ove godine Dani hrvatskih planinara održani su od 23. do 24. lipnja u Ivancu i na Ivančici, u sklopu svečanog obilježavanja 120 godina djelovanja HPD-a „Ivančica“ Ivanec. Okupilo se oko 1000 planinara iz više od 60 planinarskih društava...

Google Search

hps.hr web

Web kamera Zavižan
Web kamera Platak

Copyright 2018 © Hrvatski planinarski savez   |   Hosting i održavanje: Auris d.o.o.